Met Schoon Schip bedoelen we de eisen uit de nieuwe AGVV voor binnenvaartschepen. Onderaan deze pagina staat de link naar de AGVV en een uitsnede van de tekst waar het om draait. De AGVV maakt duidelijk onderscheid tussen passagiersvervoer en goederenvervoer bij deze eisen. U kunt alleen een aanvraag doen als uw schip aan de eisen voldoet of na afloop van het subsidietraject gaat voldoen. Op steekproefbasis wordt na afloop hierop gecontroleerd.
Voor passagiersvervoer (zie ook tekst of link hieronder):
- Aantonen bij aanvraag: niet, u bevestigt alleen aan de eisen te gaan voldoen.
- Aantonen in geval van steekproef (na subsidietraject): wel, energieboekhouding en inbouwbewijzen van apparatuur overleggen.
- U toont aan een Hybride aandrijflijn of dual fuel motor te hebben geïnstalleerd (inbouwverklaring, binnenschipcertificaat(update));
- U toont aan minimaal 50% van de energie voor het schip uit directe emissievrije brandstof of plug-in power te halen. Dit doet u door bewijzen te overleggen van afname/aankoop voor álle energiebronnen van het schip. RVO bekijkt dan of u de 50% emissievrij of plug-in power haalt.
- Concreet: energieboekhouding bestaande uit aantal trips, afgelegde afstand, types brandstof, vaartijdenboek, facturen/bonnen van bunkeren (en laden, wisselcontainers en andere bronnen van energie). Ook de afvalstoffenbijdrage die u betaalt maakt u inzichtelijk met facturen.
- Let op: directe emissievrije brandstof is een zeer strikte eis en sluit veel duurzame opties uit. Waterstof en ammoniak bijvoorbeeld voldoen als een van de zeer weinige opties aan deze eis, HVO, FAME, LNG, Methanol zijn niet direct emissievrij aan de uitlaat.
Link AGVV: hier.
Tekstuitsnede Artikel 2, 102 Septies, Binnenvaart:
— een binnenschip voor passagiersvervoer dat een hybride of dualfuelmotor heeft die voor zijn normale functioneren ten minste 50 % van zijn energie haalt uit brandstof met CO2-vrije directe (uitlaat)emissies of uit plug-in-power;
Met Schoon Schip bedoelen we de eisen uit de nieuwe AGVV voor binnenvaartschepen. Onderaan deze pagina staat de link naar de AGVV en een uitsnede van de tekst waar het om draait. De AGVV maakt duidelijk onderscheid tussen passagiersvervoer en goederenvervoer bij deze eisen. U kunt alleen een aanvraag doen als uw schip aan de eisen voldoet of na afloop van het subsidietraject gaat voldoen. Op steekproefbasis wordt na afloop hierop gecontroleerd.
Voor goederenvervoer (zie ook tekst of link hieronder):
- Aantonen bij aanvraag: u bevestigt aan de eisen te voldoen. U controleert voor uzelf of dit haalbaar is middels het door RVO beschikbaar gestelde excel bestand gebaseerd op het GLEC onderzoek. Dit bestand moet u ook uploaden bij de aanvraag. Voor alle gangbare scheepstypen toont het GLEC onderzoek aan dat de gemiddelde uitstootwaarden voldoen aan de eisen uit de AGVV.
- Aantonen in geval van steekproef (na subsidietraject): wel, u presenteert een aantal reizen binnen een door RVO aangegeven periode.
- U presenteert voor het gewenste aantal reizen bewijs dat u aan de eis voldoet (maximaal 28.3 Gram Co2 per tonkilometer, zie onder) door middel van een berekening van de EEOI per reis (RVO stelt een handleiding beschikbaar voor de berekening).
- U bewijst dat de getallen in de berekening (afgelegde kilometers, vervoerde tonnen, verbruikte brandstof) juist zijn. RVO geeft aan wat u moet opleveren, houd rekening met laad/losbrieven, vaartijdenboek, bunkerbewijzen.
Link AGVV: hier.
Tekstuitsnede Artikel 2, 102 Septies, Binnenvaart:
— een binnenschip voor goederenvervoer dat directe CO2-(uitlaat)emissies per tonkilometer (g CO2/ton km) heeft die, berekend (of, in het geval van nieuwe vaartuigen, geraamd) met de Energy Efficiency Operational Indicator (EEOI) van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), 50 % lager liggen dan de gemiddelde referentiewaarde voor CO2-emissies zoals vastgelegd voor zware bedrijfsvoertuigen (subgroep voertuigen 5-LH) overeenkomstig artikel 11 van Verordening (EU) 2019/1242; (EICB: de norm voor de genoemde vrachtwagen is 56.6 Gram Co2/Tonkilometer, grensgetal voor binnenvaart goederenvervoer is dus 28.3 Gram Co2/Tonkilometer.)
Let op: GLEC heeft meer grammen CO2 aan een liter diesel toegerekend dan de EEOI doet. De EEOI moet worden gebruikt volgens de AGVV. Daarom is een correctiefactor opgenomen in de tabel die bij RVO beschikbaar is. Toepassen van die correctiefactor leidde ertoe dat elk emissiegemiddelde van de in GLEC onderzochte scheepstypen aan de eisen uit de AGVV voldoet.
Vanaf 2023 is het mogelijk een roetfilter toe te voegen aan uw aanvraag als u een SCR katalysator aanvraagt. Het is niet mogelijk alléén een roetfilter aan te vragen.
In de regel niet. Het gaat alleen om aanschaf en installatie van motor of SCR (evt. + DPF).
Echter, bij de installatie van een nieuwe motor zijn de kosten van de aanschaf en installatie van een nieuwe keerkoppeling en/of schroef subsidiabel indien de effectieve werking van de nieuwe motor dit vereist. Bij het plaatsen van een katalysator zijn deze kosten niet subsidiabel.