development · 3 dagen geleden

SubsidieRegeling Verduurzaming Binnenvaartschepen 2025

Begin 2021 heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) miljoenen euro’s toegewezen voor verschillende initiatieven gericht op de verduurzaming van de binnenvaart, om met name NOx en fijnstof te verminderen. Daar werd de SubsidieRegeling Verduurzaming Binnenvaartschepen (SRVB) voor in het leven geroepen.

Openingsdatum 2025

De openstelling van de SRVB-regeling voor 2025 zal plaatsvinden op 13 januari 09:00 uur en zal lopen tot eind 2025.

Omdat er net zoals in voorgaande jaren de kans bestaat dat de regeling op de eerste dag wordt uitgevraagd, is het raadzaam een aanvraag op de openingsdag in te dienen. Mocht er inderdaad sprake zijn van overvraging, dan volgt een loting met alle aanvragen die op de dag van uitputting van het budget zijn ontvangen.

Inhoud van de regeling

In 2025 is 19 miljoen euro beschikbaar voor vrijwillig hermotoriseren (naar Stage V of elektromotor) of inbouwen van nabehandelingssystemen. Het subsidiepercentage is 20% voor het grootbedrijf, 40% voor middelgrote bedrijven en 50% voor het kleinbedrijf. Wie aantoonbaar zero-emissie gaat varen kan 10% extra subsidie krijgen. Per aanvraag geldt een plafond van €400.000.

Effecten van de nieuwe AGVV

Sinds 2024 wordt de regeling beïnvloed door eisen uit de herziene Algemene GroepsVrijstellingsVerordening (AGVV). De AGVV betreft een Europese verordening waar alle lidstaten zich aan hebben te houden. Gedurende 2024 is gebleken dat de AGVV veel impact heeft op de regeling.

De belangrijkste eis heeft te maken met het begrip ‘Schoon Schip’, wie daar niet aan kan voldoen kan geen subsidie krijgen onder deze regeling. De aanvrager zal moeten verklaren dat zijn schip hieraan voldoet.

  • In de praktijk betekent deze term dat een binnenvaartschip voor vrachtvervoer schoon is als het minder dan 28.3 Gram CO2/Tonkilometer uitstoot. Er wordt een tabel met gemiddelde uitstootkengetallen per scheepstype beschikbaar gesteld uit het GLEC-framework. Hierin kan men controleren wat de gemiddelden voor het eigen scheepstype zijn. Na afloop van het subsidieproject kan (steekproefsgewijs) gevraagd worden om de CO2 uitstoot in grammen per tonkilometer inzichtelijk te maken, via de EEOI-berekening. Indien die vraag gesteld wordt krijgen partijen voldoende tijd om de gegevens te verzamelen en wordt duidelijk gemaakt hoe de berekening werkt.
    • Schepen kleiner dan 39 meter moeten bij toetsing van de aanvraag al aantonen dat zij aan de eis ‘Schoon Schip’ voldoen. Voor geïnteresseerden uit deze sector is op rvo.nl/srvb een toelichting op de eisen te vinden.
  • Voor passagiersvervoer moeten schepen, om een ‘Schoon Schip’ te zijn, een hybride- of dualfuelmotor hebben die voor het normale functioneren minimaal 50% van zijn energie haalt uit brandstof zonder directe CO2-emissies, of uit plug-in power. In de praktijk blijkt deze eis zeer moeilijk te behalen. Voor geïnteresseerden uit deze sector is op rvo.nl/srvb een toelichting op de eisen te vinden.


Praktische informatie

Aanvragen worden online ingediend via de website van de RVO. Binnenvaartondernemers en andere geïnteresseerden kunnen voor vragen terecht bij het EICB. Op de website van het EICB vindt u een uitgebreide beschrijving, de tekst van de regeling en een document met vragen en antwoorden. Bij vragen of voor meer informatie over deze regeling kunt u contact opnemen met Niels Kreukniet (EICB) via 010 798 98 30 of per e-mail: secretariaat@eicb.nl