Het WATERTRUCK vaarconcept is gebaseerd op het inzetten van kleine duwbakken (tot 1500 ton) en kleine innovatieve duwboten. De twee belangrijkste kenmerken en voordelen ten opzichte van de traditionele binnenvaart met gemotoriseerde binnenschepen zijn:
Het WATERTRUCK transportconcept heeft als doel de grootste bedreigingen van de hedendaagse, traditionele binnenvaart aan te pakken:
Doordat de kapitein van de kleine duwboot dagelijks ’s morgens en ’s avonds na de dagtaak huiswaarts kan keren met een mini-voertuig dat aan boord van de kleine duwboot past, verdwijnt de verplichting van het permanent wonen aan boord. Dit voordeel zal de instroom van extra personeel voor de binnenvaart bespoedigen.
Door het loskoppelen van de laad- en losoperaties van het varen zullen nieuwe verladersmarkten aangeboord worden. De handicap van de krappe tijdsvensters (enkele uren) voor lossen en laden voor gemotoriseerde schepen verdwijnt immers. Het voor- en natransport over de weg kan optimaal georganiseerd worden doordat de duwbak de nodige tijd (enkele dagen) ter plaatse kan blijven.
Deze eigenschap zal zijn voordeel vooral bewijzen in grote stadscentra en zeehavens waar het wegverkeer vaak vast loopt. WT bevordert een optimalere modal split door de binnenvaart een nieuwe boost te geven.
Inmiddels kent het Interreg project Watertruck een opvolger in de vorm van Watertruck+, gefinancierd vanuit Connecting Europe Facilities programma van de Europese Commissie. EICB is hier niet als partner bij betrokken, maar wordt als derde partij geconsulteerd over onder meer de haalbaarheid van vergroeningsopties.
Neem contact op met