Update 18-12-2024: De regeling opent op 13-01-2025 om 09:00 met een budget van 19 MLN. Net als in 2024 heeft de regeling te maken met een gewijzigde AGVV, die impact kan hebben op uw aanvraag. De RVO heeft een toelichting beschikbaar gesteld op de aanvraaglocatie met verdere uitleg. Dit is vooral relevant voor aanvragers uit de passagiersvaart en bij schepen kleiner dan 39 meter.
Veelgestelde vragen: zie de tab FAQ in de balk bovenaan deze pagina.
Doel van de regeling
De regeling is bedoeld om de vervanging van oudere motoren door de moderne Stage V motoren te versnellen. Deze motoren stoten minder fijnstof en stikstof uit. Hiernaast komt geld beschikbaar voor de aanschaf van SCR katalysatoren, die specifiek de stikstofuitstoot terugdringen. Tot slot kunnen ook elektrische aandrijfmotoren worden gesubsidieerd, als zij van elektriciteit worden voorzien door een batterij of brandstofcel of indien de huidige oplossing makkelijk hierdoor vervangen kan worden.
Schoon Schip volgens de AGVV
Vanaf 2024 is er een nieuwe eis aan de regeling toegevoegd. Alleen schepen die na afloop van het subsidietraject een schoon schip zijn volgens de AGVV mogen nog een aanvraag doen. Voor vrachtvervoer gaat het bij aanvraag nog om een eigen verklaring, na afloop wordt op steekproefbasis gecontroleerd. Voor vrachtvervoer verwacht het EICB dat elk scheepstype boven de 39 meter aan de eisen kan voldoen. Voor passagiersvervoer en schepen kleiner dan 39 meter zijn de eisen strikter, en is in sommige gevallen vooraf aantonen verplicht. Zie voor een uitleg de FAQ en het door RVO beschikbaar gestelde document “Extra informatie betreffende subsidie voor binnenschepen voor passagiersvervoeren vaartuigen kleiner dan 39 meter“.
Tijdpad en Subsidiebedragen
In 2025 is per jaar 19 MLN euro beschikbaar. Dit geldbedrag is beschikbaar voor aanvragen gericht op morotvervanging en nabehandeling. Er is geen sprake meer van twee aparte potjes.
Het doen van een aanvraag
U kunt een aanvraag doen via de website van de RVO: www.rvo.nl/subsidies-financiering/srvb. Let erop dat u voor het doen van een aanvraag E-Herkenning niveau 2+ inclusief machtiging RVO diensten op niveau 2+ nodig heeft (heeft u dit nog niet, vraag dit dan eerst aan). Er zitten een aantal basisvereisten aan iedere aanvraag, zie hiervoor de FAQ van de regeling. Reken in iedergeval op de volgende onderdelen:
1. Binnenschipcertificaat van het vaartuig;
2. Vaartijdenboek waarin duidelijk wordt dat in de afgelopen 12 maanden het schip 60 dagen in Nederland in bedrijf was;
3. Duidelijk gespecificeerde, nog geldige, offerte van de investering;
4. Verklaren “Schoon Schip”. Zie voor meer informatie de FAQ en de hierboven gelinkte website van de RVO.
Vragen & Informatie
Voor inhoudelijke vragen en als u behoefte heeft om te overleggen over de mogelijkheden op uw schip kunt u contact opnemen met het EICB via de gegevens onderaan de pagina. Met de volgende bronnen kunt u zich verder inlezen:
1. Veel gestelde vragen – zie tab FAQ bovenaan deze pagina;
2. De volledige tekst van de regeling – zie de tab documenten;
3. Checklist SCR Katalysatoren- zie de tab documenten;
4. Checklist Roetfilters (vaak in combinatie met SCR aangeschaft, valt sinds 2023 onder de regeling) – zie de tab documenten.
Regeling zoals beschikbaar op https://wetten.overheid.nl/BWBR0044756/2024-06-19
Informatie voor mensen die aanschaf van een SCR katalysator overwegen. Ook relevant voor Stage V motoren met nabehandeling.
Informatie voor mensen die aanschaf van een roetfiler overwegen. Subsidiabel onder deze regeling i.c.m. een SCR katalysator, ook relevant voor Stage V motoren met nabehandeling.
Hieronder enkele veelgestelde vragen.
Met Schoon Schip bedoelen we de eisen uit de nieuwe AGVV voor binnenvaartschepen. Onderaan deze pagina staat de link naar de AGVV en een uitsnede van de tekst waar het om draait. De AGVV maakt duidelijk onderscheid tussen passagiersvervoer en goederenvervoer bij deze eisen. U kunt alleen een aanvraag doen als uw schip aan de eisen voldoet of na afloop van het subsidietraject gaat voldoen. Op steekproefbasis wordt na afloop hierop gecontroleerd.
Voor goederenvervoer (zie ook tekst of link hieronder):
Voor schepen kleiner dan 39 meter is de situatie anders. RVO heeft hiervoor een toelichting gepubliceerd: https://www.rvo.nl/sites/default/files/2024-12/Toelichting-Subsidieregeling-verduurzaming-binnenvaartschepen-in-het-kader-van-AGVV.pdf
Link AGVV: hier.
Tekstuitsnede Artikel 2, 102 Septies, Binnenvaart:
Met Schoon Schip bedoelen we de eisen uit de nieuwe AGVV voor binnenvaartschepen. Onderaan deze pagina staat de link naar de AGVV en een uitsnede van de tekst waar het om draait. De AGVV maakt duidelijk onderscheid tussen passagiersvervoer en goederenvervoer bij deze eisen. U kunt alleen een aanvraag doen als uw schip aan de eisen voldoet of na afloop van het subsidietraject gaat voldoen. Op steekproefbasis wordt na afloop hierop gecontroleerd.
Voor passagiersvervoer zijn deze eisen erg strikt (zie ook hieronder). RVO heeft een toelichting gepubliceerd met daarin de stand van zaken. In de praktijk is het erg lastig een succesvolle aanvraag te doen voor het passagiersvervoer.
Link toelichting RVO: https://www.rvo.nl/sites/default/files/2024-12/Toelichting-Subsidieregeling-verduurzaming-binnenvaartschepen-in-het-kader-van-AGVV.pdf
Link AGVV: hier.
Tekstuitsnede Artikel 2, 102 Septies, Binnenvaart:
Er zijn de volgende opties:
Indien uw schip onder de regeling valt (zie de vraag “Kom ik in aanmerking?”), mag u in principe subsidie aanvragen voor een SCR katalysator. Let wel op het volgende:
Vanaf 2023 is het mogelijk een roetfilter toe te voegen aan uw aanvraag als u een SCR katalysator aanvraagt. Het is niet mogelijk alléén een roetfilter aan te vragen.
Indien uw schip onder de regeling valt (zie de vraag “Kom ik in aanmerking?”), mag u in principe subsidie aanvragen voor een Stage V motor. Let wel op het volgende:
Indien uw schip onder de regeling valt (zie de vraag “Kom ik in aanmerking?”), mag u in principe subsidie aanvragen voor installatie en aanschaf van een elektrische aandrijfmotor. Let wel op het volgende:
Dit is geen probleem, zolang er maar sprake is van een aparte offerte en factuur voor die werkzaamheden waar u subsidie voor aanvraagt.
In de regel niet. Het gaat alleen om aanschaf en installatie van motor of SCR (evt. + DPF).
Echter, bij de installatie van een nieuwe motor zijn de kosten van de aanschaf en installatie van een nieuwe keerkoppeling en/of schroef subsidiabel indien de effectieve werking van de nieuwe motor dit vereist. Bij het plaatsen van een katalysator zijn deze kosten niet subsidiabel.
Neem contact op met Niels Kreukniet