Van idee tot realiteit. Techniek of logistiek. Het stimuleren en ondersteunen van de toepassing van nieuwe ideeën is van vitaal belang voor de binnenvaart. Onderstaand kunt u zoeken in bestaande of gearchiveerde projecten.
NOVIMAR is een afkorting voor NOVel Iwt and MARitime transport concepts. Dit Europese onderzoeksproject heeft als doel om de haalbaarheid aan te tonen van een nieuw transport concept, dat is gebaseerd op de introductie van de vessel train, ofwel ‘platooning’ op het water.
Op dinsdag 9 mei organiseerde het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) een bijeenkomst over de toepassing van EURO VI vrachtwagenmotoren in de binnenvaart. Een serie experts gaf inzicht in vragen zoals: hoe haalbaar is het concept qua techniek en regelgeving? Is de oplossing betaalbaar? En voor wie is het eventueel geschikt?
Binnen CLINSH werken partners uit Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk samen aan het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke gebieden door het reduceren van luchtemissies in de binnenvaart.
Op 1 oktober 2019 is de stimuleringsregeling ‘Schone binnenvaart en duurzame logistiek in Rotterdam’ van het Havenbedrijf Rotterdam weer geopend. Deze regeling verstrekt financiële bijdragen aan nieuwe projecten die leiden tot reductie van brandstofverbruik, broeikasgassen (CO2, CH4) en luchtemissies (NOx, PM) door de binnenvaart.
Het programma VoortVarend Besparen stimuleert binnenvaartschippers en rederijen tot efficiënt vaargedrag. Met de e-learning cursus VoortVarend Besparen maakt EICB kennis over zuinig varen op laagdrempelige wijze beschikbaar.
Scheepseigenaren die willen weten wat er komt kijken bij een overstap naar LNG kunnen hiervoor terecht bij het EICB. Niet alleen is ons bureau goed ingevoerd in de laatste technische en wettelijke regelingen, ook onderzoeken wij mogelijkheden tot financiering van een LNG retrofit.