Van idee tot realiteit. Techniek of logistiek. Het stimuleren en ondersteunen van de toepassing van nieuwe ideeën is van vitaal belang voor de binnenvaart. Onderstaand kunt u zoeken in bestaande of gearchiveerde projecten.
sMArt Green Ports als geïntegreerde efficiënte multimodale hubs MAGPIE heeft de ambitie om een doorbraak te forceren in de levering en het gebruik van groene energiedragers in het transport van, naar en binnen havens. We zullen energie-efficiëntie creëren en ontwikkelingen ondersteunen die groene energiedragers beschikbaar maken voor de gebruikers. Door slimme oplossingen op het gebied…
Met de Tijdelijke Subsidieregeling Elektrificatie Binnenvaartschepen stelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een bedrag van 15,1 mln euro beschikbaar gesteld voor de bouw en ombouw van binnenvaartschepen die binnen het zogenaamde ZES-concept volledig elektrisch kunnen varen Vanuit het Nationaal Groeifonds is geld toegekend aan het project “Zero-Emissie Binnenvaart, batterij-elektrisch”. Dit project beoogt binnenvaartschepen emissieloos…
Dit innovatie project wordt gefinancierd vanuit het Horizon Europe-programma van de EU. Het heeft als doel om de uitstoot van broeikasgassen en luchtvervuilende emissies van bestaande binnenvaart- en kustvaartschepen drastisch te verminderen. Het project brengt relevante kennis samen uit verschillende vakgebieden, waarbij synergiën worden gecreëerd. Een belangrijk doel is het ontwikkelen van een consistente catalogus…
De Tijdelijke Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen is in het leven geroepen om twee doelen te realiseren. In de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens zijn afspraken opgenomen over het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen in de binnenvaart. Einddoel is een nagenoeg emissieloze sector in 2050. Een belangrijk meetmoment is 2035, wanneer de uitstoot van milieuverontreinigende…