Wij houden de laatste ontwikkelingen binnen de Binnenvaart bij en plaatsen deze op onze website.
Laatste ontwikkelingen
De binnenvaart en de short sea scheepvaart zetten de eerste voorzichtige stappen naar een volledig emissievrije aandrijving via waterstof. Dat blijkt uit een inventariserend onderzoek, dat het Expertise en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) in opdracht van de ministeries EZK en IenW heeft uitgevoerd. Er zijn in Nederland circa 20 innovatieve projecten op dit terrein gaande. De eerste concrete demonstratieschepen met waterstof-aandrijving komen naar verwachting in 2021 in de vaart. Nederland is, samen met Noorwegen, koploper met de ontwikkeling van waterstof als energiedrager voor de scheepvaart. Er worden verschillende technieken als energiedrager ontwikkeld: waterstof in gasvorm, waterstof in vloeibare vorm en waterstofdragers…
Op 24 april heeft de Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit een aantal maatregelen aangekondigd om de uitstoot van stikstof terug te dringen. Een van deze maatregelen betreft het beschikbaar stellen van €79 mln voor vergroening van binnenvaartschepen. Deze maatregel gaat uit van het plaatsen van SCR-katalysatoren op bestaande motoren van binnenvaartschepen om de stikstofuitstoot van de motor terug te brengen. Per schip kan hiermee een stikstofreductie van ruim 80% worden bereikt. Hiertoe wordt de subsidieregeling die wordt opgesteld in het kader van de Green Deal Zeevaart Binnenvaart en Havens uitgebreid. De verwachte kosten voor het Rijk bedragen 79…
Het project “Breakthrough LNG deployment in Inland Waterway Transport” nadert een succesvol einde. Onder leiding van het EICB heeft het projectconsortium in vier jaar tijd drie LNG aangedreven schepen en één LNG-bunkerstation opgeleverd. Gedurende het project zijn belangrijke inzichten vergaard over ontwerp, inbouw en gebruik van LNG-installaties aan boord van binnenvaartschepen. De performances van zowel de schepen als het bunkerstation worden gedurende een periode van zes maanden getest. Het eerste pilot testrapport van het schip De Werkendam is inmiddels gepubliceerd en te vinden op de projectwebsite: https://lngbinnenvaart.eu. De laatste pilot periode zal eind juni 2020 afgerond worden. Alle testrapportages,…
Het project NOVIMAR (voluit NOVel Iwt and MARitime transport concepts) is inmiddels halverwege de projectduur. In dit project, dat wordt gefinancierd vanuit Europese H2020-middelen, staat de ontwikkeling van een nieuw logistiek concept rondom de ‘vessel train’ centraal: een konvooi van schepen, waarvan het voorste schip als leider fungeert en dat de snelheid en koers bepaalt. De schepen daarachter volgen automatisch via een elektronisch besturings- en communicatiesysteem. Daardoor hebben zij minder of misschien in de toekomst zelfs helemaal geen bemanning nodig. Tijdens de mid-term conference op donderdag 21 november in Brussel is de balans van het NOVIMAR project opnieuw opgemaakt. De…
Op 27 en 28 november vindt in Luik het Riverdating event 2019 plaats. Onze projectpartners van Smart Track 4 Waterway kijken ernaar uit u te verwelkomen op stand AC 24! Hier krijgt u een update over end-to-end visibility van goederen in de logistieke (binnenvaart-) keten. Meer informatie: ST4W River Dating
Filter