Ontwikkelingen

Wij houden de laatste ontwikkelingen binnen de Binnenvaart bij en plaatsen deze op onze website.

Laatste ontwikkelingen

  • Webtool voor informatie over kosteneffectieve vergroeningsopties

    Onder de naam Greening Tool lanceert EICB een interactieve webtool met informatie over kosten die verband houden met de selectie van vergroeningsopties. Dat is handig voor scheepseigenaren, die op zoek zijn naar mogelijkheden om brandstofverbruik en emissie-uitstoot van hun schip verder te verlagen. De tool bundelt state-of-the-art informatie uit de binnenvaartsector over beschikbare vergroeningsopties voor bestaande schepen. Gebruikers kunnen een schatting opvragen van het rendement op bepaalde investeringen. Ook toont de tool potentiële emissievermindering . De vergroeningstechnologieën worden continu doorontwikkeld. Het EICB-team heeft als doel de informatie actueel te houden door de meest recente informatie in acht te nemen die…

  • 30.000 uur voor ms Anda

    Ingezonden mededeling Emigreen, partner van EICB Innovation Lab De nabehandelingssystemen voor uitlaatgassen van Emigreen breken records. Onlangs passeerde het systeem dat Emigreen installeerde in de Anda, een binnenvaartschip uit Nederland, de historische grens van 30.000 uur. Met dezelfde techniek en innovatie ontwikkelde en installeerde het bedrijf uit Sliedrecht nabehandelingssystemen voor nog veel meer ondernemingen/organisaties in verschillende marktsegmenten. Alle met ongekende levensduur en prestaties. De pionier op de Nederlandse en Europese markt blijkt daarmee haast als enige moeiteloos de nieuwe Europese eis te halen van 10.000 bedrijfsuren. 10 jaar voorlopen Voor oprichter en engineer Niko Dalpis komt het nieuws niet echt…

  • Onderzoek fonds voor vergroening binnenvaart

    De binnenvaartsector staat voor een grote en noodzakelijke vergroeningsslag. Indien de vergroeningsslag niet wordt gestimuleerd en het aan de autonome ontwikkeling wordt overgelaten zal het overgrote deel van de vloot niet voldoen aan de nieuwe Europese emissienorm en de toegangseis voor de Rotterdamse haven. Financiering is een grote bottleneck en de binnenvaartsector kan de kosten hoogstwaarschijnlijk zelf niet dragen.  Gegeven de maatschappelijke en economische relevantie van emissiereductie in de sector, zal een verkenning verricht worden naar de mogelijkheden voor de realisering van een fonds voor de vergroening van de binnenvaartsector: Fonds Verduurzaming Binnenvaart (FVB). Het beoogde FVB kan financieringsinstrumenten beschikbaar…

Filter

  • Interessegebieden